reklama

Má šach a život niečo spoločné? ...úvahy po štátniciach

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

26.juna 2004
...je hlboka nicim nerusena noc. Kazdy okolo uz spi.
...len v dialke v tichosti pocut hrat kapelu U2.
Polovica vikendu je za nami, ta druha ubehne rychlo.
Vacsina pojde do prace, zarobit aku taku korunku
pre svoju rodinku, pre svoje deti. Ja za mnou mesiac,
bez prace, bez ucenia a navonok to na mne vyzera ze
aj bez starosti. Aj ked to nie je celkom pravda.
Kazdy clovek sa raz za cas dostane do bodu ked rozmysla
nad zivotom...
....co dalej? ....ako a kde? ...skym a preco vobec?
Takyto bod vznika v zlomovych situaciach... ..ked
sa nejaka dolezita a pekna cast zivota skonci
a prichadza nieco nove neiste.. ..nieco ked
zrazu clovek nevidi konkretny ciel. Ak sa ide 18 rokov
za niecim dolezitim, ak sa to dosiahne mal by mat clovek
radost. Alebo nie?
Aspon som si dokazal ze vo mne nieco je, ze niesom len
nejaka chodiaca schranka z masa a kosti v ktorej pulzuje
horuca cervena tekutina. Som bytost, ktora ked sa za sebou
obzrie moze povedat TO vsetko som dokazal JA. Staly za mnou
ludia ktory mi pomahali ale aj ty co ma brzdili. Nie na tych
druhych sa vobec nehnevam. Som rad ze som stretol aj takych.
Som teraz pripraveny celit vsetkemu zlemu aj dobremu, necakanemu
aj cakanemu, bielemu aj ciernemu. Zivot je sachovnica, na ktorej
mozme stat raz na bielom inokedy na ciernom policku. Zalezi
len od nas akou figurkou budeme a ci sa v tej celej hre
budeme pohybovat po bielych polickach alebo po ciernych....
Zivot ma vsak narozdiel od sachovnice jednu vyhodu aj nevyhodu.
Vyhodou je ze ak v zivote dojdeme na koniec jednej sachovnice
za nou zacina dalsia s niecim novym a nepoznanym a je len na nas ci
ostaneme na tej jednej a uspokojime sa s tym jednym obmedzenym hracim polom
na ktorom koncime hoc aj s uspechom alebo budeme pokracovat
a spoznavat nove tajomne nepoznane. Niekto vo forme vedomosti,
 niekto vo forme spoznavania novych krajin a niekto vo forme
spoznavania novych ludi. Nevyhodou sachovnice v zivote je ze policka
na sachovnici niesu poukladane pravidelne a niekedy nevieme
na ake policko sa postavime ....cierne alebo biele.
Ak na cierne, zistime to az ked na nas zautoci ina cierna figurka.
Nemozme jej to mat vsak za zle. Aj ona sa snazi prezit. Aj ona niekedy
musi stat na bielom policku a neznamena to ze musi byt negativna postava.
Preto ak sa chceme branit ostava nam jedine. Stat sa silnejsou figurkou,
s vacsimi moznostami a vacsou kontrolou nad sebou ale aj nad okolim,
figurkou ktora sa moze pohybovat kamkolvek ale aj napriek tomu je ohrozovana
minimalne. Ma to vsak jednu nevyhodu, vsetko sa to deje na ukor
ostanych figuriek, cim som vyssie, tym je ta dalsia nizsie a naopak.
Existuje nejaka rovnovaha? Je mozne postupovat vyssie bez toho
aby sme narazali na cierne figurky? Samozrejme ze je a to vtedy
ak nam pomahaju dalsie biele figurky a to ci uz s nizsim postavenim
alebo s vyssim postavenim. Je tu vsak riziko ze figurka ktora nam
pomaha sa moze stat zrazu obetou alebo naopak mi sa mozeme stat obetou!
Ako je mozne dosiahnut rovnovahu? Existuje vobec rovnovaha.
Myslim ze nie, vzdy sa len okolo nej pohybujeme raz sme vyssie raz nissie.
Rovnovaha sice existuje, ale iba na zaciatku hry, pred tym ked este
nedojde k vyluceniu nejakej figurky. Je mozne bud zbabelo utiect
alebo sa nevzdavat a bojovat. A ak chceme bojovat musime si urcit
ciele, usporiadat myslienky, urcit strategiu aj ked narozdiel od sachu
nemame tolko casu na jeden tah. Pretoze zivot na nas nepocka,
a keby aj chcel, ostatne figurky nepockaju. Ani biele ani cierne.
Teraz stojim na rohu sachovnice, je to dobra pozicia, pretoze mozem ist
rovno ale mozem sa otocit aj vpravo aj vlavo a som figurka s vyssim postavenim.
Napriek tomu vratit sa okrok spat uz nemozem. Aj keby som chcel.
Viem ze si potrebujem oddychnut. To je teraz moj ciel.
Viem aj to ze ostatne figurky ma predbehnu ak nebudu
oddychovat. Lenze nie je iste ci sa dostanu dalej a ci vobec
dojdu. Preco by som si nemohol oddychnut po niekolkych tahoch.
Mam zhruba jednu tretinu tahov za sebou. Takze pred sebou mam
toho este dost. Ano viem ze som sa rozhodol spravne...
...viem ze obecenstvo caka. Ale ak ho moja hra zaujima...pocka...
....idem si oddychnut....

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Milos (Autor vystudoval mudrlantsku skolu na univerzite
s jazykom ukecanym a slovenskym

Miloš Valčák

Miloš Valčák

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Marťanský pozorovateľ dočasne usadený na planéte Zem Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu